آناتومی یک دستگاه تهویه مطبوع

آناتومی یک دستگاه تهویه مطبوع
۵/۵ - (۱ امتیاز)

در طول چند دهه گذشته، کولرهای گازی در زندگی ما بیشتر به یک ضرورت تبدیل شده اند تا یک لوکس – ما در محل کار، خانه و حتی زمانی که بیرون از خانه هستیم با آنها روبرو می شویم. با این حال، مگر اینکه شما یک مهندس یا فردی با تفکر علمی باشید، ممکن است هرگز به نحوه کار آنها فکر نکرده باشید.

 کولر گازی را روشن کنید و به طور معجزه آسایی یک اتاق را خنک یا گرم می کند، درست است؟ با درک اصول اولیه نحوه عملکرد واحد شما، انجام تنظیمات جزئی می تواند توانایی کاهش هزینه های عملیاتی را داشته باشد.

آناتومی یک دستگاه تهویه مطبوع

ممکن است یک تهویه مطبوع را به عنوان یک جعبه تمیز و زیبا روی دیوار (یا در فضای پشت بام خود) با یک واحد بیرونی تصور کنید – اما مطمئن باشید که یک سیستم خیلی بیشتر از این است. مهم نیست که در مورد چه نوع کولر گازی صحبت می کنیم (سیستم اسپلیت، مولتی اسپلیت یا کانال)، هر تهویه مطبوع دارای اجزای کلیدی یکسانی خواهد بود. ما این موارد را در زیر تقسیم کرده ایم تا هدف هر کدام را بدانید.

اواپراتور:

 این در اصل یک سیم پیچ است که در واحد داخلی شما قرار دارد و مبرد در آن جریان دارد. در حالت خنک کننده، با کمک یک فن، واحد داخلی شما به طور مداوم هوای گرم را از روی کویل های اواپراتور خنک کننده می کشد و آن را با دمای بسیار پایین تر به اتاق باز می گرداند. همانطور که مبرد گرما را جذب می کند، از مایع به گاز تبدیل می شود.

کمپرسور:

بنابراین، چه اتفاقی برای گرمای جمع شده در داخل می افتد؟ خوب، از طریق لوله ها به یک کمپرسور واقع در واحد خارجی می رود. وظیفه اصلی کمپرسور فشرده سازی گاز مبرد کم فشار به گاز مبرد فشار قوی است تا گرما به بیرون دفع شود.

کندانسور:

این سیم پیچ دوم است که در واحد بیرونی قرار دارد و گاز مبرد فشرده و داغ را دریافت می کند. سپس با کمک فن دوم، این گرما را به اتمسفر خارجی خارج می کند و گاز مبرد را به مایع تبدیل می کند.

شیر انبساط. این آخرین قطعه کلیدی پازل است. به زبان ساده، برای تنظیم جریان مبرد به داخل اواپراتور (شروع دوباره چرخه) کار می کند.

عناصر کلیدی را ترکیب کنید و چه اتفاقی می افتد؟ خب، سیستم شما اساساً روی یک حلقه تبادل حرارتی کار می کند. مبرد در کویل های واحد شما بین واحدهای داخلی و خارجی حرکت می کند و گرما را از یک فضا به فضای دیگر منتقل می کند. در تابستان، گرما از داخل خانه شما جذب می شود و از بیرون خسته می شود و خانه شما خنک تر می شود. در زمستان، گرما از هوای بیرون جذب می شود و برای گرم کردن خانه استفاده می شود.

نقش مبردها:
ما قبلاً به مبردها اشاره کردیم، زیرا آنها برای فرآیند تهویه مطبوع اساسی هستند – اما چه چیزی مبردها را بسیار خاص می کند؟ در درجه اول، این به توانایی آنها برای جابجایی بین حالت گاز و مایع به راحتی بستگی دارد.

رایج ترین مبردهای امروزی R-32 و R-410A هستند. در حالی که هر دو هیدروفلوئوروکربن (HFC) هستند، R-32 گزینه بهتری است زیرا پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) به میزان قابل توجهی پایین‌تر است – و این همان چیزی است که اکثر تهویه‌کننده‌های دایکین از آن استفاده می‌کنند.

در واقع، دایکین اولین کسی بود که R-32 را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد و برای تسهیل پذیرش توسط سایر سازندگان، دایکین دسترسی رایگان به پتنت R-32 را برای سایر سازندگان اعطا کرد. این نشان دهنده حمایت دایکین از توافقنامه کیگالی است، یک ابتکار جهانی برای حذف تدریجی HCFC ها و کاهش اثرات زیست محیطی مبردهای تهویه مطبوع. امروزه واحدهای دایکین با استفاده از مبردهای R-32 در بیش از ۷۰ کشور در سراسر جهان فروخته می شوند.

آناتومی دستگاه تهویه

فیلتر تصفیه هوا را فراموش نکنیم
برخی از تهویه مطبوع نیز می توانند به طور موثر هوا را فیلتر کنند. سیستم‌های اسپلیت دایکین به دلیل دارا بودن فیلتر تصفیه هوای خوش‌بوکننده آبی آنزیمی توسط شورای ملی آسم استرالیا تأیید شده‌اند. این فیلترها نه تنها اکثر ذرات میکروسکوپی موجود در هوا را به دام می اندازند، بلکه به تجزیه بوها، جذب و غیرفعال کردن باکتری ها نیز کمک می کنند، بنابراین برای هرکسی که نگران تمیزی هوایی است که تنفس می کند، گزینه ای عالی است.

هوای گرم بلند می شود… این یعنی چه؟
یکی از اصول علمی که در زمینه تهویه مطبوع مفید است، این واقعیت است که هوای گرم بالا می رود. این به این دلیل است که با گرم شدن هوا، چگالی کمتری نسبت به هوای اطراف خود پیدا می‌کند – و به همان روشی که چوب پنبه در آب شناور می‌شود، به سمت بالا شناور می‌شود.

در این میان کولر گازیهای خوب دیگری هم در بازار ایران وجود دارد که شما میتوانید از سایت تهویه سازان خریداری نمایید. مانند:

خرید کولر گازی ایوولی 

خرید کولر گازی جنرال گلد 

خرید کولر گازی زانتی

 

فروش تخصصی کولر گازی

 

اگر سیستم اسپلیت دارید، زمانی که لوورها را در حالت خنک کننده زاویه می دهید، آن را به سمت سقف بگیرید تا هوا به طور طبیعی سقوط کند تا کل فضا خنک شود. در طول زمستان که باید آن را در حالت گرمایش قرار دهید، لوورها را به سمت پایین کج کنید تا هوای گرم بتواند قبل از بالا آمدن هوای گرم، فضایی را که از انگشتان پا شروع می‌شود گرم کند.

آیا سؤال دیگری در مورد علم تهویه مطبوع دارید؟ کارشناسان ما خوشحال خواهند شد که به توضیح نکات و نکات کمک کنند – فقط با فروشنده متخصص کولر گازی در تهویه سازان مدرن با شماره ۰۲۱۲۲۸۴۰۰۰۲  تماس بگیرید.